آموزش کامل بروزرسانی قالب وردپرس

آموزش کامل بروزرسانی قالب وردپرس

در این آموزش به نحوه‌ی بروزرسانی قالب وردپرس بطور کامل می‌پردازیم و تمامی حالت‌ها را بطور کامل و جامع بررسی می‌کنیم.

در این آموزش به نحوه‌ی بروزرسانی قالب وردپرس بطور کامل می‌پردازیم. اینکه چگونه قالب وردپرس خود را به‌روزرسانی کنید. تمام نکات و حالت‌های مختلف بروزرسانی قالب‌های وردپرس در این مقاله‌ی آموزشی بررسی می‌شوند؛ پس همراه ما باشید.

بکاپ‌گیری و از دست رفتن اطلاعات پس از به روز رسانی قالب وردپرس

بکاپ‌گیری وردپرس و دیتابیس قبل از بروزرسانی قالب وردپرس
بکاپ‌گیری وردپرس و دیتابیس قبل از بروزرسانی قالب وردپرس

نکته‌ی بسیار مهمی که باید قبل از بروزرسانی قالب وردپرس خود مدنظر قرار دهید، بکاپ‌گیری است؛ اینکه یک نسخه‌ی پشتیبان داشته باشید. بروزرسانی قالب وردپرس، ممکن است شامل تغییرات در کدها، بهبود امکانات یا رفع آسیب‌پذیری‌های امنیتی باشد. اگرچه این بروزرسانی‌ها اهمیت بسیاری دارند، اما ممکن است باعث تداخل، بروز خطا یا مشکل با عناصر دیگر وب‌سایت شوند یا گاها برخی از اطلاعات از دست بروند. (البته معمولا کم پیش می‌آید؛ اما باید این احتمال را در نظر گرفت) به همین دلیل، داشتن یک نسخه پشتیبان از وبسایت قبل از انجام هر گونه تغییرات، از جمله بروزرسانی‌ها، ضروری است. این بکاپ‌ها به شما امکان بازگردانی سریع وب‌سایت به وضعیت قبل از بروزرسانی را می‌دهند تا بتوانید به حالت قبلی برگردید.

برای بکاپ‌گیری می‌توانید از افزونه‌ی وردپرس updraftplus استفاده کنید و با چند کلیک ساده، یک بکاپ از وردپرس خود تهیه کنید. همچنین بکاپ‌گیری با استفاده از امکانات کنترل پنل هاست خود یا دانلود بکاپ دیتابیس هم امکان‌پذیر است.

از دست رفتن اطلاعات پس از بروزرسانی

از دست رفتن اطلاعات پس از بروزرسانی

در اکثر موارد (شاید حتی بتوان گفت 99 درصد مواقع!) هیچ اطلاعاتی از دست نخواهد رفت. اما همان 1 درصد را در نظر بگیرید که اطلاعات شما دچار اختلالاتی شود. برای چنین شرایطی، بهتر است همیشه قبل از بروزرسانی یک بکاپ از دیتابیس خود تهیه کنید که بالاتر توضیح داده شد؛ اما توجه داشته باشید که جای نگرانی نیست و اکثر مواقع، اگر بروزرسانی بصورت اصولی و درست انجام شود، اطلاعات شما در دیتابیس و فایل‌های سایت باقی خواهد ماند و نسخه‌ی جدید قالب، با اطلاعات قبلی سازگار خواهد بود.

بروزرسانی قالب وردپرس

قالب‌های وردپرس

برای بروزرسانی قالب وردپرس، در شرایط مختلف، روش‌های متفاوتی وجود دارد. همراه ما باشید تا این روش‌های مختلف آپدیت قالب وردپرس را بررسی کنیم. توجه داشته باشید که همین شرایط برای بروزرسانی افزونه‌های وردپرس هم کاملا صدق می‌کنند و فرآیند به همین شکل است. تنها تفاوت این است که همین مراحل را به جای «قالب»، «پوسته» و «theme» برای «افزونه» و «plugin» انجام دهید. (برای مثال اسم فولدر هنگام آپدیت، plugins به جای themes است؛ اما سایر موارد یکسان می‌باشد)

بروزرسانی قالب وردپرس رایگان

اول از همه بیایید بروزرسانی قالب‌های وردپرس رایگان را (که با نام پوسته‌های وردپرس رایگان هم در مخزن وردپرس WordPress.org شناخته می‌شوند) بررسی کنیم. برای آپدیت این قالب‌ها، باید به مسیر نمایش > پوسته‌ها بروید و قالب مدنظر خود را پیدا کنید و روی دکمه‌ی بروزرسانی کلیک کنید. برای مثال در تصویر زیر، قالب وردپرس آسترا و چایلدتم فارسی‌ساز اختصاصی شایان وب را می‌بینید (که به رایگان می‌توانید از سایت ما دانلود و نصب کنید) که به صورت زیر قابل بروزرسانی است:

بروزرسانی قالب وردپرس آسترا از مخزن وردپرس WordPress.org با یک کلیک
بروزرسانی قالب وردپرس آسترا از مخزن وردپرس WordPress.org با یک کلیک

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، در منوی نمایش > پوسته‌ها می‌توان روی گزینه‌ی «هم اکنون به‌روزرسانی نمایید» کلیک کرد و قالب را با همین یک کلیک، بروزرسانی کرد.

همچنین با کلیک روی «جزئیات پوسته» و بعد کلیک روی «فعال‌سازی به‌روزرسانی‌های خودکار» می‌توانید بصورت اتوماتیک، برورزرسانی‌ها را دریافت کنید؛ بدون اینکه خودتان هر بار روی این دکمه کلیک کنید؛ البته توصیه نمی‌شود این کار را انجام دهید، تا برای بروزرسانی‌های گسترده با اختلالی مواجه نشوید، اما اگر به پنل مدیریتی سایت خود به طور مداوم سر نمی‌زنید، مشکلی ندارد.

بروزرسانی خودکار قالب وردپرس از مخزن وردپرس WordPress.org با یک کلیک
بروزرسانی خودکار قالب وردپرس از مخزن وردپرس WordPress.org با یک کلیک

بروزرسانی قالب وردپرس پرمیوم

قالب‌های وردپرس پرمیوم که خریداری می‌کنید و بصورت رایگان از مخزن وردپرس در دسترس نیستند، فرآیند بروزرسانی متفاوتی دارند. برای بروزرسانی این قالب‌ها، با هر آپدیت باید وارد وبسایتی که قالب را تهیه کرده‌اید بشوید و آخرین نسخه‌ی قالب را دانلود کنید. بعد از دانلود فایل زیپ اصلی قالب (فایل زیپ مخصوص آپدیت، نه فایل پکیج قالب) مراحل زیر را طی کنید:

به منوی نمایش > پوسته‌ها بروید و از بالا روی گزینه‌ی افزودن کلیک کنید.

انتخاب گزینه‌ی افزودن پوسته جهت آپلود قالب وردپرس و بروزرسانی آن
انتخاب گزینه‌ی افزودن پوسته جهت آپلود قالب وردپرس و بروزرسانی آن

در صفحه‌ی باز شده، روی گزینه‌ی بارگذاری پوسته کلیک کنید.

آپلود فایل بروزرسانی قالب وردپرس پرمیوم
آپلود فایل بروزرسانی قالب وردپرس پرمیوم

حالا باید از گزینه‌ی Choose File، فایل زیپ (zip) آخرین نسخه‌ی قالب وردپرس را انتخاب کنید و روی دکمه‌ی «نصب» کلیک کنید. چند ثانیه صبر کنید تا آپلود فایل کامل انجام شود. در صورتی که با خطای «پرونده بارگذاری شده بزرگ‌تر از upload_max_filesize در php.ini است.» مثل تصویر زیر مواجه شدید، باید از روش «بروزرسانی قالب وردپرس از طریق هاست» که جلوتر بررسی می‌کنیم، استفاده کنید.

خطای پرونده بارگذاری شده بزرگ‌تر از upload_max_filesize در php.ini است. هنگام بروزرسانی قالب و افزونه وردپرس
خطای پرونده بارگذاری شده بزرگ‌تر از upload_max_filesize در php.ini است. هنگام بروزرسانی قالب و افزونه وردپرس

در صورتی که با خطایی مواجه نشدید، صفحه‌ی زیر را می‌بینید که همانطور که مشخص شده، نسخه‌ی قدیمی و نسخه‌ی جدید آپلود شده، نوشته شده. در صورت تایید برای بروزرسانی، روی “بارگذاری شده را جایگزین فعلی نمایید” کلیک کنید.

بروزرسانی قالب وردپرس پرمیوم با یک کلیک!
بروزرسانی قالب وردپرس پرمیوم با یک کلیک!

حالا اگر خطایی وجود نداشته باشد، با پیام «پوسته با موفقیت به‌روزرسانی شد.» مواجه می‌شوید. در صورتی که خطایی وجود داشت، از روش بعدی یعنی از طریق هاست، اقدام کنید.

بروزرسانی قالب وردپرس از طریق هاست

برای بروزرسانی قالب وردپرس از طریق هاست، کافیست از کنترل پنل دایرکت ادمین یا سی پنل و یا از طریق FTP (با برنامه‌ی FileZilla) بروزرسانی قالب وردپرس خود را انجام دهید.

برای این کار، در کنترل پنل هاست خود به public_html بروید و از آن‌جا به فولدر wp-content بروید. در این فولدر، پوشه‌ی themes را انتخاب کنید. در این پوشه می‌توانید قالب‌های وردپرس خود را مشاهده کنید.

انتخاب گزینه‌ی file manager
انتخاب گزینه‌ی file manager
باز کردن فولدر wp-content
باز کردن فولدر wp-content

حالا در پوشه‌ی themes می‌توانید قالب وردپرس خود را ببینید. (مثلا فولدر hamyarlearn قابل مشاهده است)

حذف پوشه‌ی قالب وردپرس نسخه قدیمی مدنظر
حذف پوشه‌ی قالب وردپرس نسخه قدیمی مدنظر

حالا کافیست با استفاده از گزینه‌ی Upload، فولدر zip نسخه‌ی جدید قالب را که قبلا دانلود کرده‌اید، آپلود کنید. فایل زیپ قرار می‌گیرد و با یک راست کلیک روی آن، می‌توانید آن را extract کنید. با اکسترکت کردن فایل زیپ، نسخه‌ی جدید قالب قرار می‌گیرد.

آپلود فایل زیپ و اکسترکت فایل
آپلود فایل زیپ و اکسترکت فایل

نتیجه‌گیری

در این مقاله آموزشی، به نحوه‌ی بروزرسانی قالب وردپرس و البته، بروزرسانی افزونه‌های وردپرس پرداختیم و با حالت‌های مختلف و تمامی نکات مختلف آشنا شدید. امیدواریم این مقاله‌ی آموزشی برایتان مفید باشد. راستی، فراموش نکنید قبل از هر اقدامی یک بکاپ از سایت خود تهیه کنید تا به مشکلی بر نخورید. اگر سوالی داشتید در بخش نظرات ارسال کنید تا مشکلات مربوط به بروزرسانی قالب وردپرس را برایتان برطرف کنیم.

دوره‌های آموزشی حرفه‌ای طراحی سایت

نظرات و پرسش‌ها

برای مطلع شدن از ارسال پاسخ جدید روی این دیدگاه شما، در سایت شایان وب ثبت‌نام کنید یا وارد شوید تا از طریق ایمیل و پیامک به شما اطلاع‌رسانی کنیم!

0
پیشنهاد ویژه: کتاب هوشمندسازی آموزش را با ارسال پستی رایگان تهیه کنید!!
کسب‌وکار آموزشی خود را راه‌اندازی کنید!
اگر می‌خواهید به یک طراح سایت تبدیل شوید و بتوانید با طراحی وبسایت‌های حرفه‌ای، پروژه‌های طراحی سایت داشته باشید، این آموزش را از دست ندهید!!