تخفیف فوق ویژه قالب وردپرس آموزشی همیار لرن!!!😱😍😍
مشاهده‌ی پیشنهاد ویژه!

وردپرس 6.0 منتشر شد!! بررسی این آپدیت بزرگ وردپرس!

خبر جدید: وردپرس 6.0 منتشر شد!! وردپرس 6.0 چه ویژگی‌هایی دارد؟ آیا وردپرس 6.0 را بروزرسانی کنیم؟ - شایان وب

بالاخره امروز وردپرس 6.0 منتشر شد تا ما رو با قابلیت‌های هیجان‌انگیز و جدیدش سورپرایز کنه! چی جدید شده؟ آیا بروزرسانی کنیم؟ در این مقاله به این سوال هم پاسخ خواهیم داد!

وردپرس 6.0، در 24 می 2022 (یعنی همین دیشب) منتشر شد و دومین آپدیت بزرگ در سال 2022 محسوب میشه! این خبر جدید، مهم و بزرگ رو از همین‌جا اعلام می‌کنیم که وردپرس 6.0 منتشر شده است!! بطور کلی، این بروزرسانی روی آپدیت ویرایشگر گوتنبرگ و اضافه کردن امکانات مختلف، بلوک‌های جدید، رفع مشکلات آن و… تمرکز دارد و در ادامه‌ی بروزرسانی نسخه‌ی 5.9 وردپرس، روی بهبود “قالب بلوکی وردپرس” (Block Theme) تمرکز دارد که در مقاله‌ی وردپرس 5.9 به بررسی آن پرداختیم. با ما همراه باشید تا نسخه‌ی 6.0 وردپرس را بررسی کنیم!

به وردپرس 6.0 بروزرسانی کنیم؟

وردپرس 6.0 را آپدیت کنیم؟

اولین سوالی که شاید برای بسیاری از شما پیش آمده باشد، این هست که آیا وردپرس 6.0 را روی وبسایت‌تان نصب بکنید یا خیر. پیشنهاد ما این هست که حتما با رونمایی نسخه‌های جدید وردپرس، قالب‌ها و افزونه‌هاتون، همیشه سعی کنید همه‌ی موارد را بروز نگه دارید.

این بروزرسانی‌ها، معمولا با رفع مشکلات امنیتی، اضافه شدن قابلیت‌ها و امکانات جدید و… همراه هستند و برای همین بروزرسانی کردن را توصیه می‌کنیم.

وردپرس 6.0 منتشر شد! همین الان بروزرسانی کنید!
وردپرس 6.0 منتشر شد! بروزرسانی کنیم؟ بله! همین الان بروزرسانی کنید!

برای وردپرس 6.0 هم پیشنهاد می‌کنیم بروزرسانی را انجام دهید. امکان تداخل با قالب یا افزونه‌های دیگر شما، بسیار کم است. البته در صورت مواجه شدن با خطا و سازگار نبودن قالب یا برخی افزونه‌های سایت شما با وردپرس 6.0، می‌توانید به نسخه‌ی قبلی وردپرس برگردید و صبر کنید تا قالب و افزونه‌های شما با بروزرسانی‌های جدید، با وردپرس 6.0 سازگار شوند.

تمام تغییرات وردپرس 6.0 در یک نگاه ساده!

بیایید تمامی تغییراتی که در وردپرس 6.0 اتفاق افتاده تا یک وردپرس جدید و تازه را تجربه کنیم را در یک نگاه ببینیم!

  • بهبود امکانات ویرایشگر وردپرس (گوتنبرگ)
  • بهبود قابلیت‌های قالب‌های وردپرس بلوکی

حالا بیایید هر کدام را بصورت دقیق‌تر بررسی کنیم!

بهبود امکانات ویرایشگر وردپرس

ویرایشگر وردپرس، محیطی بسیار در دسترس و کاربردی برای هر مدیر وبسایتی است و هر روز در آن وقت می‌گذراند. ممکن است مقاله‌ای بنویسد، متنی را ویرایش کند یا موردی را بروزرسانی کند.

اگر شما هم هر روز در ویرایشگر وردپرس و پیشخوان وردپرس خود وقت صرف می‌کنید و می‌خواهید فونت زیبایی را در پیشخوان وردپرس سایت خود و در هنگام مدیریت سایت داشته باشید، حتما مقاله و ویدیوی آموزشی تغییر فونت پیشخوان وردپرس را در سایت شایان وب ببینید و افزونه‌ی محبوب و ویژه‌ی ما را نصب و استفاده کنید!

وردپرس 6.0 هم امکاناتی برای راحتی کاربران در ویرایشگر وردپرس اضافه کرده است که با هم در ادامه بررسی می‌کنیم!

انتخاب بهتر متن‌ها در چند بلوک

واقعا بهترین ویژگی وردپرس 6.0، شاید همین باشد!😅 این مشکل، یکی از مشکلات بسیار سرسام‌آور وردپرس بود که بالاخره در وردپرس 6.0 این مشکل حل شد!

قبل از وردپرس 6.0، اگر می‌خواستید متن چند بلوک وردپرس را انتخاب کنید، تمام بلوک‌ها انتخاب می‌شد و واقعا سرسام‌آور و اذیت‌کننده بود:

انتخاب متن‌ها در ویرایشگر وردپرس قبل از 6.0 👎
انتخاب متن‌ها در ویرایشگر وردپرس قبل از 6.0 👎

اما الان و در وردپرس 6.0، این مشکل حل شده و می‌توانید انتخاب متن‌ها را به سادگی انجام دهید:

انتخاب متن‌ها در ویرایشگر وردپرس بعد از 6.0 😊👍
انتخاب متن‌ها در ویرایشگر وردپرس بعد از 6.0 😊👍

تصویر شاخص در بلوک کاور (پوشش/رویه)

احتمالا برای شما هم اتفاق افتاده است که وقتی مقاله‌ای می‌نویسید، می‌خواهید از تصویر شاخص در خود مقاله هم استفاده کنید. برای این کار باید یکبار دیگر تصویر شاخص را تنظیم کنید. اما اگر تصویر را بعدا تغییر دادید چطور؟ باید مجددا همین کار را انجام دهید!

تصویر شاخص داینامیک در بلوک کاور / رویه / پوشش

خب، با این ویژگی جدید دیگر این مشکل را ندارید! تنها کافیست بلوک کاور (که به پوشش یا رویه هم در وردپرس فارسی ترجمه شده است) را قرار دهید و گزینه‌ی تصویر شاخص را انتخاب کنید. با این کار اگر تصویر شاخص را تغییر دهید، بصورت اتوماتیک این تصویر هم قرار می‌گیرد.

قفل کردن بلوک‌های قابل‌استفاده‌ی مجدد

بلوک‌هایی تحت عنوان بلوک‌های قابل‌استفاده‌ی مجدد در وردپرس وجود دارد که اگر تغییری در آن‌ها انجام شود، در سرتاسر وبسایت این تغییرات اعمال می‌شود. مشکل اینجا بود که اگر به اشتباه تغییری انجام می‌دادید، تغییرات اعمال می‌شد.

با این قابلیت جدید، امکان قفل کردن این بلوک‌ها اضافه شده است.

قفل بلوک‌های قابل استفاده‌ی مجدد
قفل بلوک‌های قابل استفاده‌ی مجدد

بلوک‌های ردیف و گروه رسپانسیو (واکنش‌گرا)

یکی از مشکلات بلوک‌های وردپرس، واکنش‌گرا نبودن آن‌ها یا حداقل وجود نداشتن تنظیمات جامع برای رسپانسیوسازی سایت است. وردپرس 6.0، قدم بزرگی برای این موضوع برداشته و بلوک‌های گروه و ردیف، تنظیمات رسپانسیوسازی را دارا هستند.

در وردپرس 6.0 می‌توانید تعیین کنید که هر ردیف و ستون و گروه، در سایزهای مختلف صفحه‌ی نمایش به چه صورت نمایش داده شوند.

پیشرفت‌ها و بهبودها در بلوک‌های دیگر

امکان اضافه کردن گردی دور (border-radius) المان ستون، فاصله‌ی بین برای گالری تصاویر، اضافه کردن سریع لینک داخلی در نوشتن متن با نوشتن دو کروشه (به این صورت: [[)، انتخاب چند المان با Shift در نمایش فهرست‌وار بلوک‌های ویرایشگر وردپرس و… از بهبودهای ویرایشگر وردپرس 6.0 هستند که بسیار کاربردی‌اند!

بهبودهای قابلیت ویرایش کامل سایت با Block Themes

قالب وردپرس دو هزار و بیست و دو، اولین قالب بلوکی وردپرس
قالب وردپرس دو هزار و بیست و دو، اولین قالب بلوکی وردپرس

یکی از اصلی‌ترین قابلیت‌هایی که در وردپرس 5.9 رونمایی شد، Block Themes یا قالب‌های بلوکی بود که در مقاله‌ی بروزرسانی وردپرس 5.9 بیشتر بررسی کردیم. در واقع با قابلیت ویرایش کامل سایت، می‌توانید قالب وردپرس سایت خود را دقیقا از همان ویرایشگر ایجاد صفحات (گوتنبرگ)، ویرایش کنید.

حالا در وردپرس 6.0، این بلوک تم‌ها و قابلیت ویرایش کامل سایت، بهبود یافته و امکانات جدیدی نیز اضافه شده است.

بیایید این بهبودها که برای قالب‌های بلوکی صورت گرفته را بیشتر بررسی کنیم:

تغییرات ظاهر و استایل قالب سایت

در وردپرس 6.0 می‌توانید براحتی ظاهر و استایل‌های قالب را در سرتاسر وبسایت خود، تغییر دهید! با این امکان جدید، تغییر رنگ و ظاهر سایت با چند کلیک ساده و از تنظیمات ویرایشگر قالب وردپرس بلوکی انجام می‌شود.

توسعه‌دهندگان قالب‌های وردپرس بلوکی، می‌توانند چند ظاهر پیش‌فرض را اضافه کنند تا کاربران براحتی این استایل‌ها را انتخاب کنند.

ساز و کار این تنظیم جدید را در ویدیوی زیر می‌توانید ببینید:

امکان تغییرات استایل در وردپرس 6.0

امکان خروجی گرفتن (Export) قالب وردپرس بلوکی

اگر با یک قالب وردپرس بلوکی سایتی طراحی کردید و خواستید دقیقا همین قالب را روی سایت دیگری استفاده کنید، شاید کار سخت شود، نه؟! امکان انتقال کامل وردپرس با آموزش کامل انتقال وردپرس وجود دارد؛ اما اگر بخواهید تنها قالب و تنظیمات آن را منتقل کنید چطور؟

برای انجام این کار، تنها کافیست در ویرایشگر قالب وردپرس بلوکی، روی سه نقطه کلیک کنید و برون‌بری پوسته را انتخاب کنید:

خروجی گرفتن قالب وردپرس بلوکی در وردپرس 6.0
خروجی گرفتن قالب وردپرس بلوکی در وردپرس 6.0

بلوک‌های جدید برای قالب‌های وردپرس بلوکی

در وردپرس 6.0، بلوک‌های جدیدی رونمایی شده است که به شما کمک می‌کنند وبسایت خود را بهتر و با امکانات بیشتری طراحی و اجرا کنید! بیایید این بلوک‌های جدید را یک به یک بررسی کنیم!

1. دیدگاه‌ها

بلوک جدید دیدگاه‌ها با امکان ویرایش تک تک اجزا!
بلوک جدید دیدگاه‌ها با امکان ویرایش تک تک اجزا!

از این پس می‌توانید دیدگاه‌ها را در صفحات و بخش‌های مختلف قالب‌های بلوکی استفاده کنید! این بلوک جدید، یکسری زیربلوک هم دارد که به طراحی این بلوک کمک می‌کند. مانند نام نویسنده‌ی نظر، تصویر آواتار نویسنده، محتوای نظر، لینک ویرایش نظر و… . و هر کدام از این بلوک‌ها هم امکان ویرایش جداگانه را دارد تا بتوانید تغییرات گسترده‌ای را بطور اختصاصی و برای هر یک اعمال کنید!

این تنظیمات جدید و بلوک‌های جدید که دارای زیربلوک‌ها هستند، امکان طراحی کاملا اختصاصی و سفارشی وردپرس را از هر حالت ممکنی بیشتر می‌کنند! چیزی که تابحال در هیچ قالب وردپرسی‌ای تا به این اندازه وجود نداشت.

2. بیشتر بخوانید

بلوک جدید بیشتر بخوانید
بلوک جدید بیشتر بخوانید

در وردپرس 5.9، بلوک خلاصه‌ی مقاله وجود داشت؛ در وردپرس 6.0، می‌توانید یک دکمه در زیر آن اضافه کنید تا کاربران را به خواندن کامل مقاله ترغیب کنید.

این دکمه، تنظیمات بسیار مناسبی مانند تعیین رنگ، اندازه‌ی فاصله‌ی داخلی و خیلی موارد کاربردی دیگری دارد.

4. متن بی‌نتیجه در حلقه‌ی کوئری

اگر کوئری هیچ نتیجه‌ای نداشت، می‌توانید متن بی‌نتیجه‌ی کوئری را نیز با این زیربلوک جدید اضافه کنید.

5. بیوگرافی نویسنده

با این بلوک جدید می‌توانید بیوگرافی نویسنده‌ی مقاله که از ویرایش کاربر وردپرس قابل تعیین است را بصورت داینامیک اضافه کنید و نمایش دهید.

6. آواتار (تصویر پروفایل)

تصویر آواتار نویسنده مقاله

با بلوک آواتار می‌توانید تصویر پروفایل نویسنده را بصورت داینامیک با تعیین اندازه و… نمایش دهید.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

وردپرس 6.0، نسخه‌ی جدیدی از وردپرس است و یک بروزرسانی عظیم محسوب می‌شود! در این مقاله، امکانات جدید وردپرس 6.0 را بررسی کردیم که به وبسایت شما امکانات و تنظیمات مفیدی برای طراحی راحتتر را اضافه می‌کند. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد، حتما وردپرس خود را بروزرسانی کنید تا بتوانید از امکانات جدید استفاده کنید.

منبع این مقاله:
What’s Coming in WordPress 6.0 (wpbeginner.com)
WordPress 6.0 Release – WordPress News
و نصب واقعی و عملی وردپرس 6.0 و بررسی آن! (+تولید محتوا، تصویر و ویدیوی اختصاصی)

دوره‌های آموزشی حرفه‌ای طراحی سایت

نظرات و پرسش‌ها
  1. sep

    عالی، تشکر بابت توضیحات کامل

برای مطلع شدن از ارسال پاسخ جدید روی این دیدگاه شما، در سایت شایان وب ثبت‌نام کنید یا وارد شوید تا از طریق ایمیل و پیامک به شما اطلاع‌رسانی کنیم!

0
پیشنهاد ویژه: کتاب هوشمندسازی آموزش را با ارسال پستی رایگان تهیه کنید!!
کسب‌وکار آموزشی خود را راه‌اندازی کنید!
اگر می‌خواهید به یک طراح سایت تبدیل شوید و بتوانید با طراحی وبسایت‌های حرفه‌ای، پروژه‌های طراحی سایت داشته باشید، این آموزش را از دست ندهید!!