وردپرس یا کدنویسی؟! بررسی مزایای راه اندازی وبسایت با وردپرس

وردپرس یا کدنویسی؟! - طراحی سایت با وردپرس را انتخاب کنیم یا راه اندازی وبسایت با کدنویسی اختصاصی؟!

اگر بین انتخاب وردپرس یا کدنویسی یک وبسایت اختصاصی برای وبسایت‌تان مانده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم حتما این مقاله را مطالعه کنید!

اگر به دنبال راه‌اندازی یک وبسایت برای کسب و کارتان یا خودتان هستید، شاید یکی از اولین سوالاتی که ذهن شما را درگیر کند، این است که از یک پلتفرم آماده‌ی راه‌اندازی سایت (مثل وردپرس که بهترین آن‌هاست) استفاده کنید یا از ابتدا وبسایت را برنامه‌نویسی کنید. وردپرس یا کدنویسی، کدام را انتخاب کنیم؟! در این مقاله، بطور کامل ویژگی‌های وردپرس، قدم‌های راه‌اندازی وبسایت با وردپرس و از طرف دیگر، مزایا و معایب برنامه‌نویسی یک وبسایت را با هم بررسی می‌کنیم.

راه‌اندازی وبسایت با برنامه‌نویسی (کدنویسی وب)

کدنویسی و برنامه‌نویسی وبسایت بصورت اختصاصی

بین وردپرس یا کدنویسی، روش اولی که می‌خواهیم به شما معرفی کنیم، راه‌اندازی وبسایت با کدنویسی وب است. اگر بخواهید وبسایت‌تان را با برنامه‌نویسی راه‌اندازی کنید، نیاز به استخدام یک برنامه‌نویس مسلط به کدنویسی فرانت اند (Front End) وب و یک برنامه‌نویس مسلط به کدنویسی بک اند (Back End) دارید. البته قابل ذکر است که برنامه‌نویس‌هایی هم هستند که به هر دو مسلط هستند.

راه‌اندازی وبسایت با برنامه نویسی، نیاز به هزینه و زمان زیاد و نسبت به وردپرس، بیشتری دارد. پیشنهاد می‌کنیم اگر در شروع کار خود هستید، می‌خواهید خیلی سریع شروع کنید و خیلی نیاز به طرح اختصاصی ندارید، به سراغ کدنویسی نروید.

برنامه‌نویسی فرانت اند وبسایت (Front-End)

کدنویسی فرانت‌اند وبسایت
کدنویسی فرانت‌اند وبسایت

برنامه‌نویسی فرانت اند وب، شامل html, css, js می‌شود و همچنین شاید لازم باشد برنامه نویس فرانت اند شما، به یک فریموورک (مثل بوتسترپ Bootstrap) هم مسلط باشد.

در اصل، برنامه‌نویسی Front-End، کدنویسی و پیاده‌سازی طرحی از وبسایت است که کاربر می‌بیند. یعنی ما در برنامه‌نویسی فرانت اند وبسایت، استایل، ظاهر و چیزی که کاربر می‌بیند را پیاده‌سازی و طراحی می‌کنیم.

برنامه‌نویسی بک اند وبسایت (Back-End)

کدنویسی بک اند Back-End وبسایت
کدنویسی بک اند Back-End وبسایت

برنامه‌نویسی بک اند وب، معمولا با php انجام می‌شود؛ ولی با پایتون، asp.net، جاوا و ruby نیز تا حدی قابل پیاده‌سازی است. توصیه‌ی ما در حال حاضر پی‌اچ‌پی است.

برنامه‌نویسی Back-End، کدنویسی و پیاده‌سازی بخش پشتی وبسایت است؛ یعنی مثلا وقتی کاربر یک فرم را پر کرد، اطلاعات در دیتابیس وبسایت ذخیره شود یا یک فرایندی انجام شود.

به زبان ساده، فرآیند ارسال یک فرم، ذخیره شدن اطلاعات، انتشار مقاله، بروزرسانی، ذخیره‌سازی اطلاعات و… در بک اند انجام می‌شود و تقریبا برای تمام سایت‌ها ضروری است؛ مگر اینکه آن وبسایت هیچ فرمی، مقاله‌ای، صفحات زیاد (بیش از نهایت حتی دو یا سه صفحه) یا… نداشته باشد. (بخواهد استاتیک باشد و داینامیک نباشد)

راه‌اندازی وبسایت با وردپرس

وردپرس - بهترین سیستم سایت ساز - انتخاب بین وردپرس یا کدنویسی
وردپرس – بهترین سیستم سایت‌ساز

اگر می‌خواهید، یک وبسایت مناسب را در زمان کمتر و با هزینه‌ی کمتر راه اندازی کنید، از وردپرس استفاده کنید. می‌توان گفت با وردپرس تقریبا هر وبسایتی را می‌توان ایجاد کرد. با توجه به افزونه‌های فوق‌العاده‌ی وردپرس، انواع وبسایت‌های فروشگاهی، شرکتی، شخصی، وبلاگی، خبری، آموزشی و… را می‌توانید ایجاد کنید.

وردپرس چیست؟!

وردپرس، به زبان ساده یک سیستم سایت‌ساز است که به شما کمک می‌کند وبسایت خود را راه‌اندازی کنید؛ اما بصورت دقیق‌تر، وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا (content management system یا cms) است.

دو بخش بسیار ویژه‌ی وردپرس که آن را متفاوت و محبوب کرده است، افزونه‌های وردپرس و قالب‌های آن است که باعث تمایز شده است! شاید بخاطر مخصوصا افزونه‌های وردپرس، بین وردپرس یا کدنویسی، وردپرس را انتخاب کردید!

پیشنهاد می‌کنیم در مورد نصب وردپرس روی هاست سی پنل، مقاله‌ی زیر را مطالعه کنید تا بتوانید شروع کنید:

افزونه‌های وردپرس

افزونه‌های وردپرس (WordPress Plugins یا پلاگین‌های وردپرس)، در حقیقت کدهایی هستند که توسط افراد دیگر در سراسر جهان توسعه داده شده اند و قابل نصب و اضافه شدن به وردپرس هستند. افزونه‌های وردپرس، می‌توانند قابلیت‌ها و امکانات حرفه‌ای را به وبسایت شما اضافه کنند.

مواردی که می‌توانید با نصب افزونه‌ها، آن‌ها را داشته باشید:

  • ایجاد فرم
  • افزایش امنیت سایت
  • بهبود سرعت سایت
  • طراحی آسان صفحات سایت
  • ایجاد فروشگاه و قابلیت خرید از وبسایت
  • بخش ورود و ثبت‌نام (+ پنل کاربری) در وبسایت
  • و اضافه کردن امکانات بسیار دیگر…

وردپرس، افزونه‌های بسیار بسیار زیاد رایگان و البته پرمیوم (دارای هزینه) دارد که هر کدام توسط یک توسعه‌دهنده‌ی وردپرس، کدنویسی شده است و شما با نصب آن‌ها بدون یک خط کدنویسی می‌توانید به راحتی از آن‌ها استفاده کنید.

ولی اگر بخواهید هر کدام از این موارد را در وبسایت کدنویسی شده داشته باشید، (حتی ساده ترین موارد که در وردپرس، کاملا رایگان هستند و نصب آن‌ها زمان بسیار کمی از شما می‌گیرد) باید هزینه‌ی بسیار زیادی بپردازید و علاوه بر این، زمان زیادی هم از شما برای کدنویسی، توسعه، تست و… گرفته می‌شود.

در ضمن، پلاگین‌های وردپرس راهنمای متنی یا تصویری دارند که توسط افراد دیگر در سراسر جهان آماده شده است و حتی آموزش کار با بسیاری از پلاگین‌ها را با سرچ در یوتیوب یا مقالات انگلیسی و فارسی، می‌توانید براحتی پیدا کنید؛ اما اگر سایت کدنویسی شده باشد، بدلیل اینکه آن امکان بصورت اختصاصی برای شما پیاده‌سازی می‌شود، هیچ آموزش و داکیومنشن خاصی نخواهد داشت و احتمالا برای کوچکترین تغییری باید با توسعه‌دهنده‌ی وبسایت، در ارتباط باشید و هزینه بپردازید…

قالب‌های وردپرس

قالب وردپرس (WordPress Theme یا پوسته‌ی وردپرس) یک تمپلیت یا ساختار اصلی است که ظاهر وبسایت شما را ایجاد می‌کند.

با نصب و فعالسازی یک قالب وردپرس روی وبسایت وردپرسی‌مان، می‌توانیم یک ظاهر دلخواه را روی وبسایت‌مان داشته باشیم.

یک مثال خوب برای قالب وردپرس

برای درک بهتر قالب وردپرس، می‌توان آن را به یک قالب کیک تشبیه کرد! شما خمیر کیک، که در حقیقت محتوای وبسایت‌تان است (یعنی متن‌ها، تصاویر و…) را در این قالب کیک می‌ریزید و یک شکل و ظاهر به کیک یا وبسایت شما می‌دهد.

پس وقتی یک قالب را روی وبسایت‌مان نصب می‌کنیم، در حقیقت محتوای سایت را در این قالب قرار می‌دهیم تا در ظاهر طراحی شده‌ای، به کاربران نمایش داده شود.

آیا وردپرس، کدنویسی شده است؟

وردپرس هم کدنویسی شده است - ویرایشگر پوسته در پیشخوان وردپرس
وردپرس هم کدنویسی شده است – ویرایشگر پوسته در پیشخوان وردپرس

بله! خود وردپرس هم کدنویسی شده است! اصلا برای داشتن یک وبسایت باید برنامه‌نویسی و کدنویسی اتفاق بیفتد. در اصل فکر کنید که یک نفر، یکبار یک سیستم سایت‌ساز را کدنویسی کرده و شما با نصب آن، دیگر نیاز نیست کدنویسی کنید یا توسعه‌دهنده استخدام کنید!

وردپرس با html، css، js و بیشتر از همه، PHP کدنویسی شده است. php یک زبان برنامه‌نویسی سمت سرور (بک اند) است و روی سرور اجرا می‌شود.

حالا تنها یک سوال می‌ماند، راه اندازی وبسایت با وردپرس یا کدنویسی؟! در ادامه به مقایسه‌ی دقیق و ریزتر هر دو، می‌پردازیم. شما هم حتما انتخاب خود را در بخش نظرات این مقاله برای ما بنویسید.

مقایسه‌ی وردپرس با کدنویسی وبسایت

موارد زیر را برای مقایسه‌ی وردپرس با کدنویسی وبسایت، بررسی می‌کنیم:

  • توسعه و راحتی افزودن امکانات
  • آسان بودن استفاده
  • کاربرد و مخاطب هر کدام
  • امنیت
  • سرعت لود
  • بروز نگه داشتن
  • سئو
  • هزینه
  • زمان مورد نیاز برای راه‌اندازی

توسعه و راحتی افزودن امکانات

رشد و توسعه‌ی کسب و کار با وردپرس یا کدنویسی؟!
رشد و توسعه‌ی کسب و کار با وردپرس یا کدنویسی؟!

در وردپرس، افزودن امکانات به راحتی و با نصب یک افزونه‌ی وردپرس از میان هزاران افزونه‌ی نوشته شده بصورت رایگان و پرمیوم، انجام می‌شود؛ ولی اگر وبسایت کدنویسی شده داشته باشید، داستان بسیار متفاوت، پر هزینه و زمان‌بر است. جلوتر توضیح خواهیم داد.

فرض کنید که شما امشب می‌خوابید و فردا صبح از خواب بلند می‌شوید، تصمیم می‌گیرید که مثلا یک فرم درخواست مشاوره برای خرید محصول در وبسایت اضافه شود تا شما با متقاضیان تماس بگیرید. برای این کار فقط کافی است یک افزونه‌ی وردپرس فرم‌ساز مثل گرویتی فرمز، WP Forms یا Contact Forms 7 را نصب کنید و بعد فرم‌تان را در وبسایت، اضافه کنید! به همین راحتی!!

اما بگذارید همین داستان را در صورتی که وبسایت شما کدنویسی شده باشد، تعریف کنم. حالا که تصمیم گرفته‌اید یک فرم در وبسایت‌تان داشته باشید، دو راه دارید:

یا اینکه با برنامه نویس وبسایت‌تان تماس بگیرید، جزییات دقیق پروژه را توضیح دهید، برنامه‌نویس برآورد هزینه کند و شما پرداخت کنید. بعد از یک یا چند هفته (بسته به جزییات می‌تواند بیشتر یا کمتر باشد) قابلیت فرم در سایت‌تان اضافه شده است، البته امکان وجود داشتن باگ هم وجود دارد و باید بسیار تست شود…

راه دوم هم اینکه خودتان برنامه‌نویسی را یاد بگیرید و مورد مدنظرتان را پیاده‌سازی کنید که البته پیاده‌سازی قابلیت‌ها، حتی اگر خودتان یک برنامه‌نویس حرفه‌ای باشید، زمان‌بر خواهد بود و … بگذارید راحت به شما بگویم … پیرتان می‌کند!

اما این صبر، زمان و هزینه‌ی زیاد، شاید خوبی هم داشته باشد؛ مثل اینکه طراحی فرم و بخش‌ها دقیقا چیزی است که شما نیاز دارید! یعنی بطور 100 درصد اختصاصی برای شما ایجاد شده است. ولی آیا واقعا این ویژگی، با توجه به هزینه و زمان مورد نیاز می‌صرفد؟!

آسان بودن (سهولت) در استفاده

سهولت استفاده از وردپرس و سایت اختصاصی برنامه نویسی شده
سهولت استفاده از وردپرس و سایت اختصاصی برنامه نویسی شده

در وردپرس می‌توانید بدون دانش کدنویسی، براحتی بخش‌ها را تغییر دهید، یک مطلب جدید یا محصول جدید اضافه کنید و فرآیندهای بسیار دیگر را انجام دهید.

از طرف دیگر، بروز نگه داشتن وبسایت، بروزرسانی قالب و افزونه‌ها، امن نگه داشتن سایت و…، از چالش‌های وبسایت‌های وردپرسی است.

در وبسایت‌های کدنویسی شده، اگر برنامه‌نویس برای شما پنل مدیریتی، برنامه‌نویسی نکرده باشد و پنل مدیریت خاصی نداشته باشید، امکان تقریبا هیچ تغییری ندارید و باید برای هر مورد با توسعه‌دهنده در تماس باشید.

البته، اگر هم پنل تنظیماتی و مدیریتی برای شما ایجاد شده باشد، تقریبا امکان ندارد با سطح تغییرات و تنظیمات بالای وردپرس باشد… شما نهایتا موارد کوچکی را می‌توانید تغییر بدهید.

کاربرد و مخاطب؛ وردپرس یا کدنویسی؟!

کاربرد هر سیستم برای هر کاربر
کاربرد هر سیستم برای هر کاربر

خیلی ساده و راحت می‌گویم! :

  • اگر می‌خواهید یک وبسایت اختصاصی، با طراحی کاملا مدنظر شما با هزینه و زمان بالاتر داشته باشید، از برنامه‌نویسی و کدنویسی وبسایت استفاده کنید.
  • اگر در شروع کار هستید و یا حتی اگر کسب و کار نسبتا بزرگی هم دارید، وردپرس پاسخگوی شماست. افزونه‌ها، قالب، امکانات مناسب، سادگی کار و… از ویژگی‌های خوب وردپرس هستند و می‌توانید تقریبا هر سایتی را با وردپرس پیاده‌سازی کنید.

امنیت

امنیت وبسایت
امنیت وبسایت وردپرسی بیشتر است یا وبسایت اختصاصی؟!

وردپرس امن است. یکی از دغدغه‌های افراد وقتی می‌خواهند از وردپرس استفاده کنند، امنیت هست که نادرست است. ولی یک نکته‌ی مهم وجود دارد: اگر بهترین سیستم از نظر امنیت رو به مدیریت فردی بدهید که به نحوه‌ی صحیح مدیریت آن آگاه نیست، آن فرد می‌تواند باعث هک شدن بسیار راحت این سیستم بشود!

پس شما اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، بدانید وردپرس امن هست؛ ولی اگر شما اصول امنیتی را هم رعایت کنید. بطور کلی از پسورد مناسب استفاده کنید، بروز نگه داشتن افزونه‌ها و قالب بسیار مهم هست، از از افزونه‌ها و کدهای خارجی نال و دارای کدهای مخرب استفاده نکنید و… .

پس این در مورد امنیت وردپرس. در خصوص وبسایت کدنویسی شده‌ی اختصاصی هم، اگر آن وبسایت توسط توسعه‌دهنده بهینه نوشته شده باشد و اصول امنیتی رعایت شده باشد، امن خواهد بود.

سرعت لود

سرعت لود سریع - انتخاب وردپرس یا وبسایت کدنویسی شده
سرعت لود سریع – انتخاب وردپرس یا وبسایت کدنویسی شده

قطعا دوست ندارید که یک وبسایت کند داشته باشید! کاربران هم اگر بیشتر از 3 ثانیه (البته با توجه به سرعت اینترنت در ایران، این میزان کمی بیشتر است) معطل شوند، به سراغ وبسایت بعدی می‌روند و در طولانی مدت هم برای کاربران همیشگی وبسایت شما، نامناسب خواهد بود و ممکن است کم کم کاربران قدیمی خود را هم از دست بدهید…

یکی از مشکلات سایت‌های وردپرسی، ضروری بودن اتصال به دیتابیس و PHP است و روی سرعت وبسایت شما هم تاثیر می‌گذارد. به این دلیل که با ورود بازدیدکننده به وبسایت شما، سرور وبسایت باید کدهای PHP را اجرا کند و اطلاعات مورد نیاز را از دیتابیس وبسایت دریافت کند تا اطلاعات درستی به کاربر نمایش داده شود.

این فرآیند، از یک وبسایت HTML استاتیک کدنویسی شده، نیاز به منابع سرور بیشتری دارد و در نتیجه می‌تواند کمی (البته نه به صورتی که واقعا احساس بشود!) از سرعت لود و باز شدن سایت را بگیرد.

البته، با انتخاب یک شرکت هاستینگ مناسب و سریع برای وردپرس، فعالسازی CDN روی وبسایت، بهینه‌سازی وبسایت، فشرده‌سازی تصاویر، استفاده از افزونه‌های وردپرس افزایش سرعت و کش و موارد دیگر مثل بررسی و بهبود سرعت وبسایت در گوگل لایت هاوس، می‌توانید سرعت مناسبی را داشته باشید.

بسیاری از وبسایت‌های وردپرسی در جهان، سرعت فوق‌العاده مناسبی دارند! با انتخاب یک قالب وردپرس بسیار مناسب (از نظر سرعت) و نصب افزونه‌های کمتر، می‌توانید شما هم یک سرعت عالی را تجربه کنید!

استاتیک یا داینامیک
استاتیک یا داینامیک؟! – Static VS.Dynamic

در خصوص سرعت وبسایت‌های کدنویسی شده هم، باید آن‌ها را به دو دسته‌ی اصلی تقسیم کنیم:

  • داینامیک
  • استاتیک

اگر وبسایت داینامیک باشد، یعنی اینکه محتوا قابل تغییر باشد و از دیتابیس اطلاعات گرفته شود (از PHP هم استفاده شود)، باز هم مثل استفاده از وردپرس، اگر کدها بهینه باشد، می‌تواند سرعت خوبی را داشته باشد.

ولی اگر وبسایت استاتیک باشد، یعنی اینکه محتوای وبسایت بصورت کدهای HTML باشد، تغییری نکند، به دیتابیس متصل نشده باشد و صرفا کدهای فرانت‌اند باشد، سرعت به نسبت بسیار بهتری از وبسایت‌های داینامیک دارد. ولی باز هم باید کدهای وبسایت بهینه شده باشد.

سئو

سئوی وبسایت
سئوی وبسایت

در وردپرس، امکان قرار دادن محتوا و آنالیز محتوا از نظر سئو وجود دارد. برای مثال با نصب یک افزونه‌ی سئو (مثل یوست سئو) می‌توانید سئوی وبسایت خود را بسیار بهبود ببخشید.

همچنین تگ‌ها، اسکیماها، متاتگ‌ها و… بطور مناسبی توسط یوست سئو اضافه می‌شود و اگر یک قالب وردپرس مناسب داشته باشید، قطعا از نظر سئو بسیار موفق عمل خواهید کرد.

ولی در خصوص وبسایت‌هایی که اختصاصی هستند و کدنویسی شده‌اند، پیاده‌سازی چنین سیستمی بسیار پیچیده و سخت خواهد بود و شاید بسیار مواردی که در وردپرس بصورت اتوماتیک انجام می‌شود (مثل بروزرسانی نقشه‌ی سایت) را باید بصورت دستی انجام دهید (مگر اینکه کدنویسی شود) و سیستم آنالیز محتوا نیز نخواهید داشت.

از نظر کدنویسی هم، اگر کدنویسی قالب وبسایت اختصاصی شما بهینه باشد، از نظر سئو هم چیزی کم نخواهید داشت!

بروز نگه داشتن

بروز نگه داشتن وبسایت
بروز نگه داشتن وبسایت

به روز نگه داشتن وردپرس، با بروزرسانی‌ها و آپدیت‌های مختلفی که منتشر می‌شوند، انجام می‌شود. آپدیت‌هایی که برای وردپرس، قالب و افزونه‌ها انجام می‌شود برای امنیت بیشتر و امکانات و قابلیت‌های بسیار ویژه‌ی بیشتر هستند.

ولی بروز نگه داشتن یک سیستم اختصاصی کدنویسی شده، بسیار سخت‌تر می‌باشد! شما باید برای بررسی نکات امنیتی با توجه به توسعه‌ی بسیار سریع تکنولوژی‌های مختلف و سیستم‌های مختلف، به یک متخصص مراجعه کنید و از او بخواهید بطور کامل هر چند وقت یکبار، کدهای وبسایت شما را بررسی کند.

همچنین برای هر امکان و قابلیت اضافه‌ای (که در وردپرس بصورت رایگان برای همگی منتشر می‌شود) باید با برنامه‌نویس تماس بگیرید و با صرف زمان و انرژی زیادی، این قابلیت برای شما پیاده‌سازی می‌شود.

هزینه

هزینه‌ی راه اندازی وبسایت با وردپرس یا کدنویسی
هزینه‌ی راه‌اندازی وبسایت با وردپرس یا کدنویسی

خب، تا اینجای مقاله در مورد اینکه راه‌اندازی وبسایت با وردپرس یا کدنویسی بهتر است، صحبت کردیم. در این بخش، در خصوص هزینه‌های داشتن یک وبسایت وردپرسی با وبسایت کدنویسی شده‌ی اختصاصی، صحبت خواهیم کرد.

وردپرس یک سیستم اوپن سورس (open-source software) و رایگان است. البته، شما باید برای هاست، دامنه، بعضا قالب و افزونه‌های پرمیوم هزینه پرداخت کنید.

در خصوص وبسایت اختصاصی و کدنویسی شده هم، هزینه بسیار بالاتر خواهد بود. اگر می‌خواهید به فرد یا تیمی بسپارید، هزینه‌ای بسته به کاری که انجام می‌شود بصورت میلیونی از شما دریافت خواهد شد. اگر هم خودتان بخواهید یاد بگیرید، باید هزینه‌ای برای پکیج‌ها و دوره‌های آموزشی بپردازید.

زمان مورد نیاز برای راه‌اندازی

زمان مورد نیاز برای پیاده‌سازی
زمان مورد نیاز برای پیاده‌سازی

زمان مورد نیاز برای راه‌اندازی یک وبسایت وردپرسی، بسته به امکانات و… از یک ماه (برای راه‌اندازی کامل وبسایت، طراحی صفحات مختلف، قرار دادن محتوا و…) تا نهایتا 3 ماه (اگر بخواهیم کمال گرایی کنیم!) طول خواهد کشید.

ولی برای یک وبسایت اختصاصی، حداقل از 3 ماه تا چند سال، کدنویسی و برنامه‌نویسی آن طول خواهد کشید.

نتیجه‌گیری نهایی

در این مقاله، در مورد اینکه وردپرس یا کدنویسی و وبسایت اختصاصی را انتخاب کنیم، توضیحاتی را به شما ارائه دادیم. در نهایت انتخاب با شماست. پیشنهاد ما برای اکثر وبسایت‌هایی که در شروع هستند و یا حتی نسبتا بزرگ و معمولی هستند، وردپرس است زیرا پاسخگوی کار شماست. اما اگر بدنبال یک کار اختصاصی و پیچیده هستید، زمان برای شما اهمیت زیادی ندارد و هزینه‌ی زیادی را هم می‌توانید متحمل شوید، به سراغ وبسایت اختصاصی کدنویسی شده بروید.

سپاس از همراهی شما عزیزان، حتما انتخاب خود را در نظرات مقاله با ما به اشتراک بگذارید و اگر هر سوالی داشتید برایمان بنویسید. اگر این مقاله مفید و کاربردی بود، خوشحال می‌شویم نظر شما را در بخش نظرات بدانیم.

دوره‌های آموزشی حرفه‌ای طراحی سایت

نظرات و پرسش‌ها

برای مطلع شدن از ارسال پاسخ جدید روی این دیدگاه شما، در سایت شایان وب ثبت‌نام کنید یا وارد شوید تا از طریق ایمیل و پیامک به شما اطلاع‌رسانی کنیم!

0
پیشنهاد ویژه: کتاب هوشمندسازی آموزش را با ارسال پستی رایگان تهیه کنید!!
کسب‌وکار آموزشی خود را راه‌اندازی کنید!
اگر می‌خواهید به یک طراح سایت تبدیل شوید و بتوانید با طراحی وبسایت‌های حرفه‌ای، پروژه‌های طراحی سایت داشته باشید، این آموزش را از دست ندهید!!