وردپرس 5.9 و قالب جدید دو هزار و بیست و دو وردپرس منتشر شدند!!

وردپرس 5.9 و قالب وردپرس 2022 منتشر شدند!! - بروزرسانی وردپرس 5.9 و انتشار قالب دو هزار و بیست و دو وردپرس

وردپرس 5.9 و قالب 2022 منتشر شدند! در این مقاله به تغییرات کامل نسخه‌ی جدید وردپرس و قابلیت‌های جدید آن می‌پردازیم و قالب جدید 2022 وردپرس را بررسی می‌کنیم!

وردپرس 5.9، در 25 ژانویه 2022 منتشر شد! همراه با رونمایی از نسخه‌ی جدید وردپرس، قالب وردپرس 2022 (Twenty Twenty-Two) نیز منتشر شد! این نسخه، یک تحول عظیم در طراحی سایت ایجاد کرده که خود من این چند روز به بررسی کامل و دقیق قابلیت‌های وردپرس جدید و قالب جدید 2022 پرداخته‌ام و بسیار هیجان‌انگیز شده‌ام! با ما در این مقاله همراه باشید تا با این تحولات آشنا شوید!

طراحی جدید سایت رسمی وردپرس!! (WordPress.org)

اولین چیزی که من را پس از انتشار نسخه‌ی جدید وردپرس مورد شوک قرار داد، طراحی جدید سایت رسمی وردپرس بود! این سایت، پس از سال‌ها طراحی و ظاهر خود را بروزرسانی بزرگی کرده است که بسیار مشهود است! در کنار این بروزرسانی، یک منوی جدید در وردپرس به نام “Patterns” اضافه شده: (البته این قابلیت در آپدیت‌های قبلی به گوتنبرگ اضافه شده بود، ولی الان در منوی اصلی و در دسترس‌تر قرار داده‌اند)

طراحی جدید WordPress.org
طراحی جدید WordPress.org

بخش Patterns سایت وردپرس

قابلیت الگوها یا Patterns که قبل از وردپرس 5.9 اضافه شده بود، یکسری تمپلیت آماده هست که به شما کمک می‌کند خیلی با گوتنبرگ سر و کله نزنید و از قالب‌های آماده‌ای که قبلا افرادی ساخته‌اند، استفاده کنید و آن‌ها را بسته به نیاز و طرح‌تان تغییر بدهید!

همانطور که در تصویر زیر هم مشاهده می‌کنید، این پترن‌ها در شکل‌ها و دسته‌بندی‌های مختلف (برای قصدهای مختلف) وجود دارند و قابل ایمپورت در صفحه‌ی شما هستند.

الگوها (Patterns) در وردپرس
الگوها (Patterns) در وردپرس

تغییرات وردپرس 5.9!

خب، بریم با هم تغییرات اصلی بروزرسانی وردپرس 5.9 را بررسی کنیم!

درباره‌ی وردپرس 5.9
درباره‌ی بروزرسانی وردپرس 5.9

بطور کلی تغییرات در این آپدیت وردپرس 5.9، شامل موارد زیر هستند:

  • رونمایی از قالب 2022
  • رونمایی از قابلیت قالب بلوکی وردپرس (یک مدل قالب وردپرس!)
  • قابلیت تنظیم رنگ، تایپوگرافی و چینش قابل‌استفاده
  • بلوک منوی ناوبری جدید!
  • کنترل بهتر در ابزارهای گوتنبرگ
  • بهبود و توسعه‌ی الگوها
  • قابلیت کشیدن و رها کردن در لیست بلوک‌های گوتنبرگ
  • بهبود و توسعه‌ی بلوک گالری تصاویر
  • قابلیت‌هایی برای توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان وردپرس

رونمایی از قالب 2022

قالب 2022 جدید وردپرس
قالب 2022 جدید وردپرس

قالب دو هزار و بیست و دو، یک تحول بزرگ است! این قالب وردپرس جدید، اولین قالب بلوکی پیش‌فرض وردپرس است! شاید بپرسید قالب بلوکی دقیقا چیست؟! جلوتر به آن پرداخته‌ایم. در واقع یک روش جدید برای طراحی سایت و کار با وردپرس است. به شما بصورت بصری، امکان طراحی و چینش کامل المان‌ها با هر طرح و ظاهری که می‌خواهید را می‌دهد، در واقع تقریبا یک صفحه‌ساز داخلی در خود وردپرس!

رونمایی از قابلیت قالب بلوکی وردپرس (یک مدل قالب وردپرس!)

قالب بلوکی، مدل جدیدی از قالب‌های وردپرسی است! قالب بلوکی یا “Block Theme” در وردپرس، خیلی مشابه به قابلیت تم‌بیلدر یا قالب‌ساز در افزونه‌ی المنتور پرو است! با این تفاوت که برای همه و در خود وردپرس رایگان است!! (البته توجه داشته باشید که المنتور پرو قطعا بسیار کامل‌تر این امکان را ارائه کرده است)

شما می‌توانید هدر، فوتر، صفحات مختلف سایت (مثل 404، آرشیو و صفحه‌ی تکی نوشته) و… را در وردپرس با دستی خیلی باز طراحی و اجرا کنید که خارق‌العاده است!

طراحی وبسایت با ادیتور قالب بلوکی!!
طراحی وبسایت با ادیتور قالب بلوکی!!
این دقیقا چیزی است که من را بسیار هیجان‌زده کرد تا این مقاله را بنویسم!
قابلیت طراحی بخش‌های مختلف با همین قابلیت!
قابلیت طراحی بخش‌های مختلف با همین قابلیت!

قدرت این ادیتور ویژه را دیدید؟! من که بسیار هیجان‌زده شده‌ام!

قابلیت تنظیم رنگ، تایپوگرافی و چینش قابل‌استفاده

با این ویژگی می‌توانید فونت‌ها، رنگ‌ها، چینش‌ها و… که بصورت پیش‌فرض برای شما کاربردی و مورد استفاده هستند را بصورت یک استایل پیش‌فرض تنظیم و وارد کنید و برای همیشه در کل سایت‌تان استفاده کنید!

قابلیت استایل‌های قابل استفاده‌ی مجدد
قابلیت استایل‌های قابل استفاده‌ی مجدد

بلوک منوی ناوبری جدید!

قبلا برای تنظیم فهرست در سایت، چه دردسرها که نداشتیم! اما الان براحتی در گوتنبرگ می‌توانید منو را قرار دهید، موارد را تعریف کنید و بعد خیلی سریع استایل بدهید!

بلوک فهرست یا منوی ناوبری در وردپرس
بلوک فهرست یا منوی ناوبری در وردپرس

کنترل بهتر در ابزارهای گوتنبرگ

از حالا می‌توانید سایز فونت، ظاهر، ارتفاع خط (بسیار کاربردی!!) و… را با تنظیمات بیشتر و بهتری تنظیم کنید! کلا تنظیمات تایپوگرافی، رنگ و کلا استایل‌ها بهبود و توسعه یافته‌اند.

کنترل و تنظیمات بیشتر برای استایل‌های بلوک‌ها
کنترل و تنظیمات بیشتر برای استایل‌های بلوک‌ها

بهبود و توسعه‌ی الگوها

با الگوها (Patterns) می‌توانید طرح‌های آماده را در سایت خود ایمپورت کنید و براساس نیاز خود تغییر دهید. تعداد الگوها خیلی بیشتر شده و امکان جستجو و مشاهده‌ی تمام صفحه‌ی الگوها برای استفاده، توسعه یافته.

جستجو در میان پترن‌های مختلف
جستجو در میان پترن‌های مختلف

قابلیت کشیدن و رها کردن در لیست بلوک‌های گوتنبرگ

اگر یادتان باشد، در وردپرس 5.8 که قبلا به بررسی قابلیت‌های جدید آن پرداختیم، از یک قابلیت جدید یعنی نمایش فهرست‌وار بلوک‌ها (List View) اشاره کردیم. این قابلیت در وردپرس 5.9 توسعه یافته!

حالا می‌توانید بلوک‌ها را فقط از همان‌جا با کشیدن و رها کردن، جابجا کنید!

جابجا کردن بلوک‌ها با کشیدن و رها کردن از لیست بلوک‌ها
جابجا کردن بلوک‌ها با کشیدن و رها کردن از لیست بلوک‌ها

بهبود و توسعه‌ی بلوک گالری تصاویر

توسعه‌ی بلوک گالری تصاویر

در وردپرس 5.9 می‌توانید به هر تصویر جدا، یک استایل دلخواه بدهید (کراپ‌ها، فیلتر و… متفاوت برای هر تصویر) یا اینکه همه را مثل هم قرار بدهید. می‌توانید چیدمان آن‌ها را با کشیدن و رها کردن تغییر دهید.

قابلیت‌هایی برای توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان وردپرس

تغییرات دیگری در آپدیت وردپرس 5.9 نیز برای توسعه‌دهندگان وجود داشته که می‌توانند در سایت اصلی وردپرس خیلی بیشتر بخوانند. مهم‌ترین آن‌ها، همین قالب وردپرس بلوکی است که بالاتر هم به آن پرداختم.

جمع‌بندی و خلاصه!

در این مقاله با تغییرات کلی بروزرسانی جدید وردپرس 5.9 آشنا شدیم. برای خلاصه‌ی این مقاله، پیشنهاد می‌کنم کمی بالاتر و به بخش “تغییرات وردپرس 5.9!” مراجعه کنید چون در آن‌جا بصورت یک لیست مواردی که باید بدانید لیست شده! بطور کلی تغییر اصلی، برای رونمایی از قالب 2022 و قابلیت “قالب وردپرس بلوکی” است که امکان جدید و ویژه‌ای است! و البته تغییرات دیگری هم وجود داشته که اکثرا در جهت توسعه‌ی گوتنبرگ و افزودن امکانات به آن هستند.

حتما اگر مقاله را تا اینجا خواندید و با موارد جدید وردپرس 5.9 آشنا شدید، یک کامنت ویژه در بخش کامنت‌ها ارسال کنید! موفق و سلامت باشید💚

دوره‌های آموزشی حرفه‌ای طراحی سایت

نظرات و پرسش‌ها

برای مطلع شدن از ارسال پاسخ جدید روی این دیدگاه شما، در سایت شایان وب ثبت‌نام کنید یا وارد شوید تا از طریق ایمیل و پیامک به شما اطلاع‌رسانی کنیم!

0
پیشنهاد ویژه: کتاب هوشمندسازی آموزش را با ارسال پستی رایگان تهیه کنید!!
کسب‌وکار آموزشی خود را راه‌اندازی کنید!
اگر می‌خواهید به یک طراح سایت تبدیل شوید و بتوانید با طراحی وبسایت‌های حرفه‌ای، پروژه‌های طراحی سایت داشته باشید، این آموزش را از دست ندهید!!