تخفیف فوق ویژه قالب وردپرس آموزشی همیار لرن!!!😱😍😍
مشاهده‌ی پیشنهاد ویژه!

لایت هاوس گوگل Google Lighthouse چیست؟! | ابزار آنالیز سایت

لایت هاوس گوگل Google Lighthouse چیست؟! | ابزار آنالیز سایت | شایان وب

گوگل لایت هاوس یک ابزار واقعا مفید برای وبسایت‌مان است. Google Lighthouse سایت را از نظر سرعت و عملکرد، تجربه، دسترسی‌پذیر بودن، سئو و… برررسی می‌کند.

گوگل لایت هاوس Google Lighthouse یک ابزار واقعا مفید و کمک‌کننده برای وبسایت‌مان است که به ما کمک می‌کند کیفیت صفحات سایت را از نظر سرعت و عملکرد، تجربه، دسترسی‌پذیر بودن، سئو و موارد مختلف دیگر بررسی کنیم.

با کمک لایت هاوس گوگل براحتی وبسایت خود را آنالیز کنید و آن را طبق موارد مختلف که می‌تواند تجربه‌ی بهتری را برای کاربر بسازد، بهبود دهید.

لایت هاوس گوگل چه پارامترهایی را بررسی می‌کند؟!

گوگل لایت هاوس بطور کلی 4 پارامتر اصلی (+1) زیر را بررسی می‌کند:

  • Performance یا عملکرد و سرعت وبسایت شما
  • Accessibility یا دسترسی‌پذیر بودن
  • Best Practices یا استفاده از بهترین روش‌ها
  • SEO یا Search Engine Optimization یا بهینه‌بودن برای موتورهای جستجو (سئو)
  • Progressive Web App یا وب اپلیکیشن پیشرو
آنالیز سایت شایان وب با گوگل لایت هوس | Google Lighthouse | گوگل لایت هاوس سایت شایان وب
آنالیز سایت شایان وب با گوگل لایت هاوس | Google Lighthouse

احتمالا اگر همین الان سایت‌تان را در گوگل لایت هوس آنالیز کنید، با نمرات واقعا بدی مواجه شوید و بسیار شوکه شوید! ولی اصلا نگران نباشید، تا آخر این مقاله همراه ما باشید تا یاد بگیرید چطور نمره‌ی بهتری بگیرید، با نحوه‌ی آنالیز آشنا شوید و پاسخ چند سوال متداول را بیابید!

ویدیوی آموزشی معرفی و بررسی گوگل لایت هاوس

در این ویدیوی آموزشی، نحوه‌ی استفاده از Google Lighthouse، آنالیز وبسایت با این ابزار کاربردی و حرفه‌ای، بررسی یک سایت با امتیاز 100 در گوگل لایت هاوس، همچنین بررسی دو سایت دیگر و… انجام شده است و توصیه می‌کنیم حتما این ویدیوی آموزشی را بطور کامل مشاهده کنید.

ویدیوی آموزشی نصب و استفاده از Google Lighthouse همراه با بررسی و آنالیز چند وبسایت

پس حتما ویدیوی آموزشی بالا را مشاهده کنید و سپس ادامه‌ی مقاله را هم مطالعه کنید.👌😊

آیا حتما باید در Google Lighthouse امتیاز 100 را بگیرم؟!

اصلا و به هیچ وجه! سایت ما (و بسیاری سایت‌های دیگر مطرح ایران یا جهان) در تمام موارد نمره‌ی 100 را ندارند. این مورد هم می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ البته بگذارید بصورت دقیق‌تری توضیح بدهم:

امتیاز 100 کامل در گوگل لایت هاوس | Google Lighthouse 100 score | شایان وب
امتیاز 100 کامل در گوگل لایت هاوس | Google Lighthouse 100 score

اگر می‌توانید تغییرات و موارد بهینه‌سازی که گوگل لایت هاوس توصیه کرده را انجام دهید، حتما و حتما آن موارد را انجام داده و بهینه‌سازی کنید؛ اما:

زمانی هست که مثلا Google Lighthouse به اسلایدر شما ارور داده. خب، اگر شما اسلایدر را حذف کنید، شاید از یک طرف فقط نمره‌ی بهتری در گوگل لایت هوس بگیرید، ولی آیا کاربر هم راضی است؟! شاید خیر! پس راهکار منطقی این است که اسلایدر را در صفحه داشته باشید.

پس گاهی مجبور می‌شویم برای تجربه‌ی بهتر کاربر، یکسری نکات را رعایت نکنیم؛ که البته کار درست هم همین هست! گوگل لایت هاوس با یکسری پارامترهای کلی از قبل تعریف شده سایت ما را بررسی می‌کند. این شرایط می‌تواند برای هر سایتی متفاوت باشد؛ پس اینکه حتما عمل کنید، ضروری نیست.

اسکرین شات گوگل لایت هاوس صفحه‌ی اصلی وبسایت شایان وب
اسکرین شات گوگل لایت هاوس صفحه‌ی اصلی وبسایت شایان وب

بگذارید یک مثال واقعی بزنم: در جی‌تی‌متریکس و گوگل لایت هاوس به سایت شایان وب ارور می‌دهد که چت آنلاین سایت را از روی سایت برداریم تا سرعت بهتری بوجود بیاید، چون تا حدی باعث کندی می‌شود.

ولی ما بدلیل اینکه کاربران راحت تر هستند و سوالات‌شان را از آن‌جا به سادگی می‌توانند بپرسند، حذف نکردیم و در حال حاضر داریم استفاده می‌کنیم.

پس در نهایت پاسخ این است: خیر! تا جایی که می‌توانید بهینه کنید. راحتی و تجربه‌ی کاربر مهم است! آن را هم حتما در نظر بگیرید.

چرا امروزه گوگل لایت هاوس مهم‌تر شده؟

افزایش میزان جستجوی Google Lighthouse در گوگل و افزایش محبوبیت این ابزار کاربردی
افزایش میزان جستجوی Google Lighthouse در گوگل که به این معناست که محبوبیت این ابزار آنالیز کاربردی بیشتر شده!

دلیل اینکه امروزه بیشتر وبمستران دارند در مورد Google Lighthouse صحبت می‌کنند و استفاده از آن به نسبت بیشتر شده، به دو دلیل کلی است:

  1. این که ابزار معروف و محبوب GTMetrics از API گوگل لایت هوس در آپدیت اخیر خودش استفاده کرده که در واقع آپدیت بزرگ و مهمی هم بود!
  2. دلیل دوم اینکه تجربه‌ی کاربر برای مدیران و صاحبان کسب و کارهای اینترنتی بسیار مهم‌تر از قبل شده. اینکه کاربر بتواند بخوبی از محتوای سایت استفاده کند و حس راحتی داشته باشد. برای همین استفاده از گوگل لایت هاوس و محبوبیت آن بیشتر شده چون دقیقا همین پارامترهای کاربردی را بررسی می‌کند!

پس بسیار خوب است اگر شما هم مطابق موارد پیشنهادی گوگل لایت هاوس پیش بروید و سایت خود را بهینه‌سازی کنید.

چرا سایت شایان وب بعد از آپدیت GTMETrix باز هم نمره خوبی را کسب کرد؟

آپدیت جی‌تی‌متریکس GTMetrix با API از Google Lighthouse | شایان وب
آپدیت‌های اخیر GTMetrix با API گوگل لایت هوس

همان طور که کمی بالاتر گفته شد، در آپدیت اخیر جی‌تی‌متریکس، API از Google Lighthouse دریافت شده و بررسی سایت‌ها با گوگل لایت هاوس انجام می‌شود.

سایت شایان وب قبل از این آپدیت GTMetrix هم برای گوگل لایت هاوس بهینه شده بود برای همین بر خلاف بسیاری از سایت‌های دیگر، نیاز به بهینه‌سازی خاصی نبود (:

شروع کار! چطور سایتم را با Google Lighthouse آنالیز کنم؟!

خب، بریم سراغ اصل کار! یعنی یاد بگیریم چطور با گوگل لایت هاوس سایت‌مون رو آنالیز کنیم؟!

دو روش برای این کار وجود دارد:

  • با استفاده از inspect گرفتن در مرورگر کروم و رفتن به تب Lighthouse
  • با استفاده از اکستنشن کروم Google Lighthouse

گوگل لایت هاوس در مرورگر گوگل کروم

ابتدا توجه داشته باشید که آخرین نسخه‌ی گوگل کروم را نصب کرده‌اید. برای آنالیز سایت با گوگل لایت هاوس، روی صفحه کلیک راست کنید و inspect را بزنید.

نحوه‌ی inspect گرفتن در مرورگر گوگل کروم
نحوه‌ی inspect گرفتن در مرورگر گوگل کروم

در آنجا تب‌های مختلفی را مشاهده می‌کنید که یکی از آن‌ها Lighthouse است.

تب گوگل lighthouse در مرورگر کروم
تب گوگل lighthouse در مرورگر کروم

بعد از اینکه به آن تب رفتید، روی Generate Report کلیک کنید تا شروع به اسکن سایت شما کند. در نهایت نتیجه را در همان‌جا به شما نمایش می‌دهد.

استفاده از اکستنشن کروم Google Lighthouse

روش بعدی، استفاده از extention کروم زیر به نام Google Lighthouse استفاده کنید.

اکستنشن کروم گوگل لایت هاوس
اکستنشن کروم گوگل لایت هاوس

بعد از نصب اکستنشن، تنها کافیست به صفحه‌ی وب مدنظر خود بروید و روی لوگوی اکستنشن در بالای مرورگر کلیک کنید. سپس روی Generate Report کلیک کنید. با این کار، یک تب جدید باز می‌شود و پس از اندکی ماندن در صفحه، نتیجه‌ی آنالیز را نمایش می‌دهد!

بنظر من روش دوم استانداردتر هست و بهتر است از اکستنشن کروم استفاده کنید.

چطور امتیاز بهتری در گوگل لایت هوس بگیریم؟!

برای دریافت امتیاز بهتر در گوگل لایت هوس پیشنهادات این ابزار را بررسی کنید و هر کدام را در گوگل جستجو کنید تا به نتیجه‌ی نحوه‌ی رفع آن برسید یا اینکه روی حالت آکاردئونی آن مورد کلیک کنید و توضیحات مربوط به آن را مطالعه کنید.

تا جایی که می‌توانید سعی کنید نمره‌ی بهتری بگیرید و موارد را بهبود ببخشید؛ ولی خیلی هم وسواس به خرج ندهید!

مواردی که Google Lighthouse پیشنهاد می‌دهد در اکثر موارد بسیار کاربردی و برای تجربه‌ی کاربر در وبسایت ما مفید هستند. ولی حتما نیازی نیست که 100 درصد موارد این لیست بلند بالا را بررسی و برطرف کنید!

نتیجه گیری

گوگل لایت هاوس یک ابزار کاربردی برای آنالیز وبسایت است که به ما بهترین نکات را برای خلق بهترین تجربه‌ی کاربر، گزارش می‌دهد. استفاده از پارامترها و توصیه‌های مفید این ابزار، باعث بهبود کیفیت وبسایت ما می‌شود.

حتما از Google Lighthouse استفاده کنید، کار با آن و نحوه‌ی کسب نمره‌ی بهتر را یاد بگیرید. قطعا برای شما و کسب و کار اینترنتی‌تان مفید خواهد بود💚😊

دوره‌های آموزشی حرفه‌ای طراحی سایت

نظرات و پرسش‌ها
  1. داوود دهقان

    مرسی، مطلب مفید و به روزی بود، استفاده کردم.

برای مطلع شدن از ارسال پاسخ جدید روی این دیدگاه شما، در سایت شایان وب ثبت‌نام کنید یا وارد شوید تا از طریق ایمیل و پیامک به شما اطلاع‌رسانی کنیم!

0
پیشنهاد ویژه: کتاب هوشمندسازی آموزش را با ارسال پستی رایگان تهیه کنید!!
کسب‌وکار آموزشی خود را راه‌اندازی کنید!
اگر می‌خواهید به یک طراح سایت تبدیل شوید و بتوانید با طراحی وبسایت‌های حرفه‌ای، پروژه‌های طراحی سایت داشته باشید، این آموزش را از دست ندهید!!